و حال چند نکته در مورد روش تست زنی صحیح که به صورت جداول ارایه می شود:
تست زنی آموزشی |
تست زنی سنجشی |
بهتر است بلافاصله یا با فاصله ی کمی از مطالعه انجام شود. |
بهتر است با فاصله ی زمانی بیش تری از مطالعه انجام شود ( با نظر مشاور ) |
برای افزایش مهارت تست زنی و آموختن نکات درسی انجام می شود. |
برای افزایش سرعت انتقال و حضور ذهن و جامعیت ذهنی انجام می شود. |
درصدگیری انجام نمی شود و اهمیت ندارد. |
پس از اتمام کل تست ها رفع اشکال انجام شود و درصدگیری شود. |
زمان صرف شده در تست زنی مهم نیست. |
حتماً باید تست زنی کنترل شود . ( با نظر مشاور ) |
کم یا زیاد بودن تعداد تست ها مهم نیست. |
تعداد تست ها نباید کم باشد ( با نظر مشاور ) |
پس از رفع اشکال هر تست ، نکته ی مربوط به آن باید نت برداری شود. |
پس از اتمام آزمون نکات مربوط به تست ها نت برداری می شود. |
بهتر است تست ها در حد سختی تست های کنکور و یا بالاتر باشد. |
بهتر است در حد سختی تست های کنکور باشد. |
بهتر است گزینه های غلط و درست تمام تست ها بررسی و تحلیل شود. |
گزینه های غلط و درست تست هایی که نزده ایم یا غلط زده ایم بررسی می شود. |
تعداد دروس بهتر است کم باشد ( برای جلوگیری از خستگی ) |
تعداد دروس بهتر است زیاد باشد . ( برای تمرین افزایش حضور ذهن ) |
تنوع تست ها باید زیاد باشد و تا حد امکان فرم تست ها تکراری نباشند. |
اگر فرم تست ها تکراری هم باشد ، اشکالی ندارد. |
با اشتباهات خود چه کنیم ؟
فرض کنید در یک آزمون جامع ( شامل تمام دروس ) شرکت کرده اید ، پس از آزمون متوجه خطاهای بسیاری شده اید که اگر اتفاق نمی افتاد ، نمره و رتبه شما بهتر می شد ، درست است که ناراحت هستید اما می توانید این شکست را به عنوان مقدمه پیروزی برای خود در نظر بگیرید به شرطی که عاقلانه عمل کنید و قبل از اقدام به هر کاری ابتدا اشتباه های خود را بشناسید و سپس به روش پیشنهاد شده ، آنها را به حداقل برسانید ، اشتباهات شما می تواند به دو دسته کلی تقسیم شود .
دسته اول : اشتاهات عملی که عبارتند از :
الف) عدم تسلط کافی به مباحث درسی .
ب) نخواندن درس و اتکا کردن به حضور در کلاس.
ج) سطحی خواندن درس ، چرا که فکر می کنید آن را می دانید.
د) شیوه های غلط مطالعه .
* درس خوانده اید ولی تمرین و تست کار نکرده اید.
1- درس را خوانده و بدون تمرین و آموزش لازم ، تست زده اید.
2- درس را با تمرین کافی کار کرده اید ولی تست نزده اید.
3- بدون درس خواندن به سراغ تمرین و تست رفته اید .
4- برای درس های عمومی تست کار نکرده اید.
5- هفته اول درس ها را خوانده اید و در هفته دوم تست هایش را زده اید.
دسته دوم : اشتباهات رایج ( به نظر پیش پا افتاده )
این اشتباهات عبارتند از :
الف) اشتباهات افقی ، تست را حل کرده به جواب عدد دو رسیده اید که در گزینه ( 3 ) است ولی اشتباهاً گزینه ( 2 ) را می زنید.
ب) اشتباهات عمودی ، پاسخ سوال 15 را در گزینه های سوال 14 یا 16 علامت می زنید.
ج) اشتباه محاسباتی ( 2 ضرب در 3 را 5 ، علامت منی را در نظر گرفتن و ... )
د) درست نخواندن صورت تست
ه ) درست نخواندن گزینه های تست
و) سرعت بیش از حد
ز) تک بعدی دیدن تست ( در سوال بیش از یک پرسش بوده و ما فقط اولی را پاسخ داده ایم )
ممکن است اشتباهات دیگری هم علاوه بر اشتباهات فوق وجود داشته باشد که بهتر است آنها را نیز تثبیت کنید و جهت ساده سازی کار به ترتیب زیر عمل کنید :
1- درصد خطای هر یک از دروس آزمون را به دست آورید ( تعداد غلط هر درس تقسیم بر تعداد سوال آن درس ضرب در 100 )
2- درس را با درصد خطای بالا را به عنوان مشکل عمده در نظر بگیرید.
3- برای درس فوق ( مشکل عمده ) بیشترین تکرار علت خطا را معین کنید.